Eerste Volvo FM Electric in gebruik
St vd Brink heeft een Volvo FM Electric 4x2-trekker in gebruik genomen voor nationale distributie. Het is de eerste uit een serie van zes elektrische Volvo-trucks die dit jaar worden geleverd.
Halveren CO2-uitstoot
De inzet van elektrische trucks draagt bij aan het doel om de CO2-uitstoot de komende jaren te halveren. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks Nederland.
St vd Brink voegt dit jaar twee Volvo FM Electric 4x2-trekkers en vier Volvo FM Electric 6x2-bakwagens toe aan de vloot. “Bij St vd Brink zetten we sterk in op verduurzaming en elektrische trucks helpen om onze ambitie waar te maken”, zegt Sander Jansen, Manager Wagenpark. “In 2025 willen we onze CO2-uitstoot met minstens 50 procent hebben gereduceerd ten opzichte van 2020.”
Actieradius
St vd Brink heeft nu voor het eerst bij een vervangingsopgave dieseltrucks ingewisseld voor elektrische trucks. De Volvo FM Electric heeft een actieradius van 300 kilometer en wordt ingezet voor distributiewerk. Jansen: “Volvo Trucks heeft een gedegen analyse gemaakt van onze distributieritten. Daaruit bleek dat we onze nationale distributie prima elektrisch kunnen doen. Onze visie is om qua wagenpark waar we kunnen voorop te lopen. Als je vooraan in het peloton zit, kun je het best bepalen welke kant je op moet. Zo zien we ook deze stap, het is echt een leerproces. Wat kunnen we van elektrische trucks verwachten? Hoe kunnen we ze het beste plannen? Hoe zit het met opladen? De eerste periode benutten we om de mogelijkheden van de Volvo FM Electric in onze dagelijkse inzet goed te leren kennen en lering te trekken uit de ervaringen die we opdoen. Daarbij willen we de back-up hebben van een fabrikant die er zelf 100% achter staat en voor gaat. Een elektrische truck moet worden geproduceerd en geleverd door een OEM (Original Equipment Manufacturer) en Volvo Trucks loopt voorop in elektrisch.”
Onderhoudscontract
De tweede Volvo FM Electric-trekker wordt binnenkort geleverd. Later dit jaar volgen de vier Volvo FM Electric-bakwagens. Alle voertuigen hebben een onderhoudscontract om maximale beschikbaarheid te kunnen waarborgen. “De trucks stationeren we bij onze vestigingen in Ermelo, Wormerveer en Lelystad. Bij al deze vestigingen hebben we laadfaciliteiten en in Ermelo krijgen we ook een snellader, waarmee we een truck in 1,5 uur kunnen opladen.”
Energiemix
Het wagenpark van St vd Brink bestaat uit 450 trekkende eenheden. Een groot deel daarvan rijdt inmiddels op alternatieve brandstoffen. “Wij voeren een groot aantal verschillende transportwerkzaamheden uit in binnen- en buitenland en dat vraagt qua wagenpark om een energiemix. Zo begonnen wij al in 2012 met het rijden op LNG voor onze interregionale ritten en tanken we voor ons internationale ritten op grote schaal HVO. Nu zijn we dus begonnen met elektrisch en wellicht komt daar over een paar jaar waterstof bij. In de transitie naar alternatieve aandrijflijnen kan Volvo ons leveren wat wij vragen en de begeleiding bieden voor alles wat er op de achtergrond bij komt kijken, bijvoorbeeld om een elektrische truck onderdeel te maken van de dagelijkse logistieke operatie.”